Centrowanie kół motocyklowych

Od wielu lat zajmuję się budową, centrowaniem i naprawą kół szprychowych do różnych pojazdów. Głównie są to koła rowerowe i motocyklowe a także koła szprychowe do samochodów klasycznych i zabytkowych. Częśc z nich nie zawsze może być naprawiona u wulkanizatora poprzez wyważanie. W zasadzie nie ma potrzeby wyważania takiego koła ponieważ zniekształcenia – czyli bica – można usunąć poprzez regulację naciągu odpowiednich szprych.

koła szprychowe

Centrowanie kół motocyklowych

Często przy renowacji zabytkowych czy klasycznych motocykli potrzebne jest rozplecenie koła. Umożliwia to dostanie się do piasty i polerowanie jej lub oddanie do odnowienia powłok galwanicznych. W takiej sytuacji rzecz przedstawia się na ogół prosto. Jeśli szprychy lub nyple nie są uszkodzone lub skorodowane rozplecenie i ponowne zaplecenie koła a potem jego wycentrowanie jest najprostszą czynnością. W przypadku odbudowy lub centrowania starych kół zdarza się, że nie ma możliwości wykorzystania szprych, które skorodowały wewnątrz nypla. W takiej sytuacji zachodzi konieczność wymiany szprych. Współpracuję z producentami szprych i przeważnie zamówienie nowych o koniecznych parametrach nie stanowi wielkiego problemu (poza czasem oczekiwania).

Prostowanie felg motocyklowych

Drugi częsty rodzaj napraw to usunięcie uszkodzeń powstałych po uderzeniu w krawężnik, przeszkodę czy po wizycie w częstych na naszych drogach dziurze. Wtedy oprócz skrzywienia, które można usunąć w centrownicy powstają często punktowe odkształcenia felgi. Często możliwe jest ich usunięcie, szczególnie jeśli felga jest stalowa. W takim przypadku potrzebna jest konsultacja. Zainteresowane osoby mogą wcześniej wysłać zdjęcie mailem wraz z opisem uszkodzenia. Często warto jest przynajmniej spróbować naprawy.

Naprawa kół motocyklowych

Korzystając z posiadanych przeze mnie obrabiarek dokonuję naprawy i regeneracji niektórych części, przetaczania, frezowania i polerowania. W miarę możliwości i dostępności odpowiednich materiałów dorabiam również elementy uszkodzone. Szczególnie chętnie tam, gdzie fabryczne rozwiązania nie sprawdziły się najlepiej. Dzięki tym zabiegom możliwa jest kompleksowa naprawa całego koła lub jego elementów takich jak piasta koła motocyklowego, felgi motocyklowe czy elementy mocowania nyply, szprych czy przekazania napędu.

Przewiń na górę