Od wielu lat zajmuję się budową, centrowaniem i naprawą kół szprychowych do różnych pojazdów. Głównie są to koła rowerowe i motocyklowe. Te ostatnie nie zawsze mogą być naprawione u wulkanizatora poprzez wyważanie. W zasadzie nie ma potrzeby wyważania takiego koła ponieważ zniekształcenia – czyli bicia – można usunąć poprzez regulację naciągu odpowiednich szprych.
Często przy renowacji zabytkowych czy klasycznych motocykli potrzebne jest rozplecenie koła. Umożliwia to dostanie się do piasty i polerowanie jej lub oddanie do odnowienia powłok galwanicznych. W takiej sytuacji rzecz przedstawia się na ogół prosto. Jeśli szprychy lub nyple nie są uszkodzone lub skorodowane rozplecenie i ponowne zaplecenie koła a potem jego wycentrowanie jest najprostszą czynnością. W przypadku odbudowy lub centrowania starych kół zdarza się, że nie ma możliwości wykorzystania szprych, które skorodowały wewnątrz nypla. W takiej sytuacji zachodzi konieczność wymiany szprych. Współpracuję z producentami szprych i przeważnie zamówienie nowych o koniecznych parametrach nie stanowi wielkiego problemu (poza czasem oczekiwania).
Drugi częsty rodzaj napraw to usunięcie uszkodzeń powstałych po uderzeniu w krawężnik, przeszkodę czy po wizycie w częstych na naszych drogach dziurze. Wtedy oprócz skrzywienia, które można usunąć w centrownicy powstają często punktowe odkształcenia felgi. Często możliwe jest ich usunięcie, szczególnie jeśli felga jest stalowa. W takim przypadku potrzebna jest konsultacja. Zainteresowane osoby mogą wcześniej wysłać zdjęcie mailem wraz z opisem uszkodzenia. Często warto jest przynajmniej spróbować naprawy.
Korzystając z posiadanych przeze mnie obrabiarek dokonuję naprawy i regeneracji niektórych części, przetaczania, frezowania i polerowania. W miarę możliwości i dostępności odpowiednich materiałów dorabiam również elementy uszkodzone. Szczególnie chętnie tam, gdzie fabryczne rozwiązania nie sprawdziły się najlepiej.